No Image
خوش آمديد!
مقتل الحسین و نسخه‏های آن پيوند ثابت

مقتل الحسین را می‏توان مهمترین اثر ابومخنف درباره امام حسین علیه السلام دانست که توجه کامل ابومخنف به اخبار شیعیان در این تألیف بخوبی نمودار شده است. این کتاب از جهت قدمت و نیز پرداختن به دلایل و انگیزه‏های قیام امام حسین (ع) از اعتبار بسیاری برخوردار بوده است که در آن، شرح و توصیفات روشنی از آغاز این نهضت تا پایان آن ارائه می‏شود.

تصویرهایی که از جانبازی یاران و شهادت حسین (ع) و اسارت اهل بیت عرضه می‏گردد تا آن اندازه طبیعی و زنده و غم‏انگیز است که احساس عمیقی از همدلی و غم، خواننده را فرامی‏گیرد.

انتشار وسیع مقتل در میان شیعیان و عمومی شدن آن، خود سبب‏ساز مشکلات دیگری شد؛ زیرا نسخه‏های فراوانی باید به کتابت در می‏آمد و همین فراوانی نسخه‏ها، که به عدم دقت در تحریر و مقابله می‏انجامید، اشتباهات نساخ را به تدریج جزء متن اصلی در آورد. سپس نسخه‏های مغلوط در تحریرهای بعدی الگوی کسانی قرار گرفت که نسخه‏های تازه فراهم می‏آوردند و کار به همین اساس به پیش رفت؛ بدین ترتیب، مقتلهایی که در سالها و قرنهای بعد انتشار می‏یافت کم‏کم از متن اصلی بسیار دور افتادند. البته در کنار این تصحیفها، برخی تحریفها و اضافاتی که بعدها در اینگونه آثار منسوب به ابومخنف وارد شد، در تیره ساختن شهرت و اعتبار ابومخنف نقش اساسی داشتند. وستنفلد ضمن بررسی دو اثر وی راجع به «واقعه کربلا و اخبار خونخواهی مختار» چگونگی تصرفات متأخران را در آن دو نشان داده و در عین حال تأکید کرده است که به رغم این دگرگونیها برخی از روایات کتاب اصلی همچنان دست نخورده باقی مانده است. شماری از این نسخه‏ها را بروکلمان و سزگین معرفی کرده‏اند ان اثر بر اساس نسخه امبروزیانا (بدون تاریخ) در بمبئی به سال 1311 ه ق  و بار دیگر به سال 1343 ه ق در نجف به چاپ رسید. «مقتل الحسین و قصة المختار» منسوب به ابومخنف توسط محمدباقر انصاری و محمدصادق انصاری ترجمه شده و با نام «اولین تاریخ کربلا به ضمیمه قیام مختار و توابین» چاپ شده است.

دسته: دسته‌بندی نشده | نويسنده: ashoora2013


ارسال نظر

*

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 
No Image No Image